čtvrtek 20. listopadu 2014

Jsou dnešní děti mezi sebou nevšímavé?


Před nedávnem jsem vyslechla příběh chlapce, který žije se svojí babičkou a za měsíc se má rozhodnout, zda opustí město a odstěhuje se na vesnici za svojí matkou. Znamená to úplně změnit bydliště, školu, kamarády...a tady je ten kámen úrazu. Ten chlapec je totiž strašně nešťastný. Mezi spolužáky je odstrkovaný, nikdo z ostatních kluků se s ním nekamarádí, naopak se mu vysmívají, že je galantní k děvčatům. Do školy i ze školy chodí sám, nikdy jsem si ho nevšimla v partě mezi svými spolužáky, je to takový vlk samotář. A jen proto, že se odlišuje a nechová se hrubě. 
Tak rád by někam patřil, mezi děti, mezi kamarády. 
Neví jak se má rozhodnout, ale připouští, že pro něj bude nejlepší, když odejde.  Co se v něm asi tak odehrává? Jaké musí mít pocity? Malý kluk, který je ostatním lhostejný a víceméně už rezignoval na to, jak to celé dopadne...

Se svým trápením se svěřil své učitelce. Netuším, jak to probíhá, jestli se jeho situace nějak řeší, ale od té chvíle, co jsem se to dozvěděla, neustále přemýšlím, jak bych se zachovala já.  
Obávám se však, že o třídě do které chlapec chodí nemůžu říct, že by byla tak bezvadná parta, která se semkne, dá hlavy dohromady (třeba i z podnětu učitelky) a něco vymyslí. Nebo se nad sebou alespoň zamyslí.
Pár jedinců by se našlo, ale většině je chlapcův osud lhostejný a proč se nad ním trápit? Proč se tím vůbec zabývat? Vždyť ono to nějak dopadne... 

Vychováváme děti nevšímavé a nespravedlivé? Bez soucitu a zájmu?

Já pevně doufám, že ne! Vždyť jsme národ Jana Amose Komenského, zakladatele moderní pedagogiky a Učitele národů.

Názory na výchovu v jeho době byly převratné a dodnes zůstávají platnými. Jako z prvních kladl velký důraz na výchovu k morálním hodnotám. Pod tímto pojmem si představoval vedení dětí k určitému správnému chování, ať se již týká dětí samotných, vztahů mezi dětmi, vztahů dětem k dospělým, k přírodě, k celé společnosti.

V dnešní době je zapotřebí aktualizovat hodnoty jako je harmonie, spolupráce, sounáležitost, porozumění, rovnost, soucit a láska. Pomalu, ale čím dál zřetelněji se totiž vytrácejí.
 
"Když děti žijí s posměchem, učí se bázlivosti"
"Když děti žijí s přízní a přátelstvím, učí se nacházet ve světě lásku

z citátů J.A.Komenského
 
Mně se například moc líbí způsob paní učitelky z mateřské školky, která každé pondělí děti přivítá, sesednou se dohromady na zem a povídají si spolu. Začínají tím svůj společný den. Paní učitelka pak děti vybízí, aby se každý podělil o svoje zážitky, co zažil, co by si naopak přál prožít, co ho trápí, co má na srdci, z čeho má radost. Děti jsou tak vedeny k naslouchání, vcítění a pochopení. 

Já mám doma tyhle rozhovory s dětmi taky moc ráda, dozvím se od nich na co myslí, co je konkrétně trápí nebo na co se těší. Obohacuje mě to a věřím, že tyto naše hovory jsou důležité a především přispívají k tomu nejdůležitějšímu v naší rodině - k soudržnosti. 

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...

predpokladam, ze je to skutecny pribeh ... a je mi z toho smutno :( jsou deti, ktere si tezko hledaji kamarady, protoze nejsou ovce - naopak, jeste se jim i vysmivaji a ponizuji je, protoze nejsou stadovite. ono se to pozdeji vykrystalizuje, ale v detstvi to hodne boli. jesteze jsou dobri ucitele a dobri rodice :)

Věra řekl(a)...

Nám je z toho taky smutno.
Máme smysl pro spravedlnost a bráníme slabší jedince, proto s námi takováhle věc pěkně zamávala.
A doufáme, že to všechno dobře dopadne :)

Unknown řekl(a)...

Moc bych mu přála,aby si našel nové kamarády. Jen aby neskočil z bláta do louže....Když vidím ty partičky tady u nás :( Opíjet se drahým alkoholem a jen kouřit cigarety.Docela doufám,že se jednou téhle partičce naše dítě vyhne,i když bude asi odstrkované,ale abych ho denně budila z kocoviny....My jsme propařily víceméně akorát léto,v zimě jsme moc nikam nechodily....ale tohle to je masakr. Dnešní děti jsou bohužel už od spousty rodičů vedené jinak(jako že jim dávají moc velkou volnost podle mě) a to je dost smutné, protože ne vždycky se to k nim obrátí v dobrém.

Věra řekl(a)...

Já mu to taky moc přeju, bez kamarádů, bez přátelství se opravdu nedá existovat.
Z těch partiček, o kterých píšeš, je mi taky nevolno.
Myslím si, že každý si má nějakou "neřest" zkusit, (třeba já byla teda pěkný kvítko, když na to přišla řeč!), ale nenechat se pak zmanipulovat a podřizovat se partě. Toho bych chtěla naše děti taky vyvarovat.
Snad právě předáváním morálních zásad a slušného příkladu u jiných i u sebe toho docílím...

Unknown řekl(a)...

Několik dní jsme v hlavě nosila myšlenky na tenhle článek. Netýkaly se konkrétně toho chlapce (doufejme, že jeho příběh bude mít dobrý konec), ale obecně chování a výchovy našich dětí.
Došlo mi, že bychom si měli stejnou otázku položit sami sobě - naše děti jsou totiž naším obrazem! a chovají se jen tak, jak je vedeme a co jim dovolíme. My jsme totiž ti, kteří jsme neměli a nemohli nic a našim dětem dopřáváme všechno. Včetně kamradádství k nám samotným, neúcty k dospělým (např. učitelům) a pocitu, že my teď můžeme všechno - jsme přeci FREE!?!!? ... a trpí tím bohužel celá společnost... takže když to jednomu z nás dojde a chce něco změnit, těžko naše dítě bude chtít být zase "jiné"!

Nejlepší koncert U2 v Dublinu

Bylo nebylo...před 40 lety se v irském Dublinu dala dohromady legendární kapela U2.  Ve stejném roce jsem se narodila i já. Před zhruba 20 l...