úterý 29. července 2014

Slavné Sluneční lázně od Dušana Jurkoviče



Otevření plovárny
 
Nedávno proběhla v televizi informace, že Luhačovice prodávají Sluneční lázně navržené v roce 1903 slavným architektem Dušanem Jurkovičem.  
Lázně chátrají a město nemá peníze na jejich nákladnou opravu. Zájemce však musí počítat s tím, že budova je kulturní památkou a podmínkou jejího prodeje je zachování lázeňství.
 
" Bude to spíš citová záležitost než investice, která se rychle vrátí," uvedl ředitel Lázní Luhačovice.

Já jsem na tuto informaci o Slunečních lázních pozapomněla, ale během tří týdnů jsem četla dvě knížky, kde jsem na zmínku o nich narazila a to v souvislosti s naší operní pěvkyní Marií Calm Veselou, která si za svého druhého manžela vybrala právě MUDr. Veselého, který se zasloužil o modernizaci lázní.
První zmínka byla v knížce Utajené životy slavných Češek a druhá ve Vzpomínkách Františka Kožíka. 

Kožíka dokonce tak zaujala osobnost MUDr. Františka Veselého, že mu věnoval román " Kouzelník z vily pod lipami " (už jsem si ji přidala na seznam knížek, které budu číst).

A že to v Luhačovicích dříve žilo kulturním životem. Kromě výše zmíněných zde byly častými hosty i Josef Suk, Leoš Janáček (ten zde dokonce dokončil operu Lišku Bystroušku) nebo Vlasta Burian či Olga Schneipflugová.
 
Já si lázně pamatuji z dětství, vím, že se mi moc líbil park s altánkem, umělecky zastřižené živé ploty. K tomu svébytná Jurkovičova architektura, prostě nádhera.



Současný stav
 
Je to obrovská škoda nechat celý historický objekt zchátrat, úplně vidím jak by se lázně daly využívat pro wellness účely  spojené s japonským feng-šuej. Do takových lázní bych jezdila na masáže, meditovat, kochat se parkem, slunit a plovat v bazénku. A v zimě by bazén mohl posloužit dětem jako ledová plocha k bruslení.


Žádné komentáře:

Nejlepší koncert U2 v Dublinu

Bylo nebylo...před 40 lety se v irském Dublinu dala dohromady legendární kapela U2.  Ve stejném roce jsem se narodila i já. Před zhruba 20 l...